אסור להיות 'זקן' בעבודת ה'

אסור להיות 'זקן' בעבודת ה'


התעוררתי בסייעתא דשמיא לכתוב מספר עצות ומעט חידושים שראיתי בספרים, אשר עזרו לי מאוד, ועוזרים עד היום בעבודת ה', והַשְׁערתי היא שיועילו גם לאחרים הרוצים להתחדש, להתעלות ולהתחזק* 

*שמעתי מרבנים חשובים, שבדורנו כל אדם יכול לדבר ולכתוב חיזוקים בעבודת ה', אפילו במדרגות הגבוהות ממדרגתו, בתנאי שהוא בתוך עבודה, מתאמץ ושייך באותו עניין, וכל שכן בחיבור זה ש'רובו ככולו' ציטוטים ומראה מקומות מגדולי הצדיקים.

אומרים חז"ל: "...כְּשֶׁבָּרָא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת עוֹלָמוֹ, הָיְתָה שִׂמְחָה גְּדוֹלָה לְפָנָיו, שֶׁנֶּאֱמַר: יְהִי כְבוֹד ה' לְעוֹלָם, יִשְׂמַח ה' בְּמַעֲשָׂיו (תהלים קד' לא'), וְכֵן הוּא אוֹמֵר, וַיַּרְא אֱלֹקִים אֶת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה וְהִנֵּה טוֹב מאוד (בראשית א' לא'), לְלַמֶּדְךָ, שֶׁהָיָה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מִתְגָּאֶה וּמִשְׁתַּבֵּחַ בְּמַעֲשָׂיו מאוד..." (תנחומא ויקרא).


ה' יתברך מכונה 'הטוב והמיטיב' ולא חסרה לו חכמה, יכולת או רצון. לפיכך בודאי שהעולם שברא הוא היותר טוב שהיה אפשר לו להמציא, ונאים ומשובחים הן לכל צרכי האדם ותכליתו (מלבי"ם בראשית א' לא').

אולם אפשר שהאדם מכח בחירתו יבחר לקלקל ו'לצאת' מהעולם הנאה והנפלא שברא ה' יתברך, כדברי המשנה: "הקנאה והתַּאֲוָה והכבוד מוציאין את האדם מן העולם", מדות לא מתוקנות, והמכנה המשותף שלהם הוא, הרדיפה אחרי הנאות של עולם חולף, בציפייה שיביאו לו אושר אמִתי ומילוי לריקנותו.


מהו אם כן האושר האמִתי? 

 

על פי חז"ל הקדושים, האושר האמִתי הוא אושר רוחני השייך לתורה ולנצח, שאינו תלוי בזמן ומקום מוגבל, ומי שהוא עשיר ברוחניות, הוא ורק הוא המאושר.*

*הדברים מפורסמים, ואין כאן המקום להאריך.


"כַּךְ הִיא דַּרְכָּהּ שֶׁל תּוֹרָה, פַּת בַּמֶּלַח תֹּאכֵל וּמַיִם בַּמְּשׂוּרָה תִּשְׁתֶּה וְעַל הָאָרֶץ תִּישָׁן וְחַיֵּי צַעַר תִּחְיֶה וּבַתּוֹרָה אַתָּה עָמֵל, אִם אַתָּה עֹשֶׂה כֵּן, (תהלים קכח') אַשְׁרֶיךָ וְטוֹב לָךְ. אַשְׁרֶיךָ בָּעוֹלָם הַזֶּה וְטוֹב לָךְ לָעוֹלָם הַבָּא" (פרקי אבות ו' ד').

פירוש: אם מוכן אתה גם לזה מרוב חשקך להדבק באמת, אז על כל פנים, בין אם תהיה עשיר בממון או עני, בכל מצב, "אשריך" - תהיה מאושר גם בעולם הזה (עיין ב'מכתב מאליהו' א', מעמ' 2 באריכות).


אולם לדאבון לב, המציאות כיום היא (בדור 'עקבתא דמשיחא'), שאפילו שומרי התורה, החרדים לדבר ה', לא אוחזים "ממש" במדרגה שבה הגשמיות בטלה ומבוטלת והתורה היא כל חייהם, בבחינת "וְהָגִיתָ בּוֹ יוֹמָם וָלַיְלָה..." (יהושע א, ח), ומשום כך, גם האושר המצופה אינו תמיד מצוי, ובפרט כאשר מרחף איום תדירי מעל כל עולם התורה הנקרא, 'מצוות אנשים מלומדה', המכונה: 'זקנה' בעבודת ה'.

 

בשלב מסוים בדרכו של האדם, אפילו בקרב בני העליה, יש שמוצאים עצמם במסלול של שיגרה המלווה בהרגשה חזקה של כבדות ו'יבשות', חוסר סיפוק בכל הקשור לתורה ומצוות, ומאידך בענייני העולם הזה מגלים זריזות והתעניינות יתר, ואפילו אלו שהיו רגילים לעבוד את ה' בחיות והתרגשות יום יומית בהשגחה פרטית ודבקות, אפשר שימצאו את עצמם ביום מן הימים חשופים להנהגה של חושך, יובש ושיגרה קרה בכל הקשור לרוחניות, ובשלב מסוים גם תתגנב ללבם הרגשה של יאוש והשלמה עם המצב.


בשלב זה, נדלקת נורת אזהרה, והתייחסות מיוחדת מתבקשת בדחיפות.*

*ישנם בחורים, אברכים ו'בעלי תשובה' ותיקים שעדיין לא התעוררו להבין את מצבם, כי עדיין לא בדקו את עצמם באמת, היכן עיקר התעניינותם, האם בענייני העולם הזה או בענייני תורה ומצוות.


האמת היא, שבדרך כלל עובדי ה' האֲמִתִּיִּים לא יכנעו וישלימו עם הרגשת חוסר הרגש ה' וה'יבשות' הנ"ל, בפרט לאחר שעמדו בהצלחה פעמים אין מספר כנגד התקפות היצר המאיים תדיר לנתק אותם מחי החיים, ובמסירות נפש כל פעם מחדש התרוממו וחידשו את הקשר עם בורא עולם.

 

לפיכך לא ינום ולא ישן 'מבקש' ה', עד שימצא רפואה ומזור לנפשו.

 

'אין חדש תחת השמש' אמר שלמה המלך. 'מחלת הזקנה', חוסר הסיפוק והיבשות בקיום תורה ומצוות היא תופעה מוכרת עוד מדורי דורות, ונחשבת לאחד הנסיונות הקשים ביותר של כל עולם התורה מאז ומעולם, ועליה התריע הנביא ישעיה: "וַיאמֶר אֲ-דנָי יַעַן כִּי נִגַּשׁ הָעָם הַזֶּה בְּפִיו וּבִשְׂפָתָיו כִּבְּדוּנִי וְלִבּוֹ רַחַק מִמֶּנִּי וַתְּהִי יִרְאָתָם אתִי מִצְוַת אֲנָשִׁים מְלֻמָּדָה".


נגע זה בולט בפרט בדורנו, היות והקושי להגיע לפנים הלב ואל 'ההרגש', קשה עשרות מונים מדורות עברו (עיין ב'מכתב מאליהו' ה' 223 'ליבן של ראשונים'), וככל שמתרחקים ממעמד הר סיני ומבית המקדש, מתרחק גם ה"וידעת", דהיינו ידיעת רצון ה' וחכמת התורה, מה"והשבות אל לבבך", דהיינו לעשות בשמחה, בהרגשת הלב פנימית את רצון ה' בכוונה לשם שמים (עיין 'מכתב מאליהו' ב' 77), כדברי הגמרא (ערובין נג.): "אמר ר' יוחנן, ליבן של ראשונים כפתחו של אולם, ושל אחרונים כפתחו של היכל, ואנו כמלא נקב מחט סידקית".

למשל, בדורות עברו היה קל יותר לעובדי ה' להגיע לאמונה ובטחון, למִדות טובות ולמדרגת 'לשמה'*, אולם בדורנו, בדור 'עקבתא דמשיחא', דור 'העקב' המתחכך תדיר בעפר וכמעט נטול הרגשה רוחנית, עבודת הַפְנָמַת הידיעות קשה שבעתיים, ואם כבר רואים תוצאות, מזעריות הן. לא לחינם מתאר הנביא יחזקאל את ''לֵב'' הדור האחרון, ''לב האבן'': "וְנָתַתִּי לָהֶם לֵב אֶחָד וְרוּחַ חֲדָשָׁה אֶתֵּן בְּקִרְבְּכֶם וַהֲסִרתִי לֵב הָאֶבֶן מִבְּשָׂרָם וְנָתַתִּי לָהֶם לֵב בָּשָׂר" (יחזקאל יא' יט').

*דור מקבלי התורה - 'דור דעה' מכונה מבחינה רוחנית 'ראש'.


בדרך כלל בפני המתמודדים במחלת ה'זקנה בעבודת השם' עומדים שני המסלולים: מסלול 'עליה' או מסלול 'ירידה':


מסלול 'ירידה' פירושו, כניעה והשלמה עם מציאות רוחנית של 'מצות אנשים מלומדה', ואת כל המרץ, הכוחות והכישרונות מפנים בדר"כ לחיפוש אתגרים, אושר והנאות בתחומים הקשורים יותר לענייני העולם הזה. ואם מדובר באדם שזכה להיות אַבְרֵךְ, אפשר שיפרוש מחיי 'אַבְרֵךְ' לחפש אתגרים וסיפוקים חילופיים - כגון להיות 'מלמד', 'מרצה' או עסקן, לאחר שהשקיט את מצפונו בטענה של זיכוי הרבים או קשיי פרנסה*.

*אין הכוונה ח"ו להטיל דופי במלמד, מרצה או 'עסקן' שראה לנכון, לאחר התייעצות עם רבו, שזהו תפקידו בעולם, אלא הכוונה היא להדגיש שעובד ה' צריך לשאוף לקבל את המילוי והסיפוק הרוחני שלו, בדבר שהגדירו אותו חז"ל שהוא 'כנגד כולם' - לימוד התורה הקדושה שאין קץ למעלתה.

מסלול 'עליה' פירושו, להבין ולהכיר 'במחלת הזקנה', לדרוש ברופאים וברפואותולהאמין שאכן יש פתרון גם למצב שלי.


רבים, ללא הדרכה והכוונה נכונה, בוחרים את 'מסלול הירידה', כי באמת קשה לאדם להאמין שיש רפואה למכתו.

אמנם אלה המחוברים למדריכים אמִתיים ול'דעת תורה' יבחרו את 'מסלול העלייה' וימסרו נפשם לחפש עצות איך לצאת ממצב 'מיתה' למצב 'חיים', וכמו כן צריך זהירות רבה להתחבר לדעת תורה אמִתית, והחשוב ביותר, להרבות בתפילה על הדבר.        


שמעתי עצה מעניינת מרב חשוב, שכל 'חולה' יחפש לעצמו, על פי נטיותיו, תחום התעניינות תורני מסוים להתמחות בו בצורה שלמה, ובכח אותה התמחות להחיות אצלו את כל עבודת ה'. כגון: להיות בקי בנביא, או ברש"י על התורה, או בהלכה פסוקה, בענייני מוסר, פנימיות וכד', בבחינת 'תל-פיות' - שכל הפיות פונות אליו.


אמנם הרב דסלר זצ"ל חדר לשורש הדבר, וכך הוא אומר ('מכתב מאליהו' ג' 138): "גדולי המוסר והחסידות בדורות האחרונים גילו צורך מיוחד בלימודים של עבודת הלב שמביאים לידי פנימיות: לימוד המוסר, עבודת התפילה והתעמקות בדרכי העבודה.

כי בדורנו, כאשר נתמעטו הלבבות, אין עצה אחרת, אלא מוכרחים להתחיל מבפנים - לעמול בהתבוננות מוסרית ובתפילה עם פנימיות. כי הסכנה גדולה שנטבע בחיצוניות, נטעה את עצמנו במעשים חיצוניים גרידא ללא תקנה ח"ו אם לא נשתדל בכל כוחותינו בדרכי קניין הפנימיות. ה' יתברך יסייענו ויפתח את לבבנו לעבדו באמת".


ועל דרך זה מוסיף הזוהר הקדוש ומגלה לנו שהרפואה המיוחדת לדורנו להירפא ממחלת 'היובש' בדור 'עקבתא דמשיחא' היא: לימוד פנימיות התורה, כל אחד לפי ערכו ומדרגתו*.

* "וזה שאמרו בתיקונים (תיקון ל' נתיב תנינא): "... וי לון מאן דגרמין דיזיל ליה מן עלמא, ולא יתוב לעלמא, דאילין אינון דעבדי לאורייתא יבשה, ולא בעאן לאשתדלא בחכמה דקבלה - [אוי להם לאותם אנשים הגורמים, שרוחו של משיח יסתלק וילך לו מהעולם, ולא יוכל לשוב לעולם, שהמה, הם העושים את התורה ליבשה, כלומר, בלי משהו לחלוחית של שכל ודעת, כי מצטמצמים רק בחלק המעשי של התורה. ואינם רוצים להשתדל ולהבין בחכמת הקבלה, לידע ולהשכיל בסודות התורה וטעמי מצוה]... (עיין 'בהקדמה לספר הזוהר' של בעל 'הסולם' זצ"ל סעיף סט').


קרא עוד  
החטאת המטרה

החטאת המטרה


תחילה, חשוב לדעת שהנשק המסוכן ביותר של היצר הרע הוא 'כֹּח הַמְדַמֶּה', אפילו אדם 'ירא שמים' עם כוונות אמִתיות להתחזקות, אם אינו מחובר לדעת תורה אמִתית, רוב הסיכויים שילך שולל אחר 'כֹּח הַמְדַמֶּה' לתכלית ולמטרות כוזבות שליליות, שידמו לו כאמִתיות.


הנה משל נחמד ומסר נפלא להמחשה: מעשה בעגלון האישי של הסוחר העשיר אשר הוזעק באחד מן הימים בדחיפות לטירת העשיר, למשימה והסעה חשאית. המטרה - 'הזמיר'. העשיר שמע על ציפור נדירה הנקראת 'זמיר', אשר נמצאה במרחק כשלושת ימי נסיעה מהארמון, ומוצעת למכירה באחת החנויות לבעלי חיים בעיר הסמוכה.


מיד יצאו העגלון והעשיר למסע, ולאחר שלושה ימי נסיעה בדרך עקלקלה וקשה, הגיעו ליעדם, רכשו את הציפור הנדירה בסכום עתק, ושמחת העשיר הרקיעה שחקים. העגלון התמים, שאינו מבין כלל בציפורים, חשב לתומו, שאם העשיר החשוב השקיע הון רב ומאמץ גדול כל כך להביא את הציפור לשולחנו אין שום ספק שטעמה של הציפור כטעם גן עדן. חזר העגלון לביתו וסיפר לאשתו על הציפור הנדירה, והחליטו שכדאי ומשתלם לחסוך פרוטה לפרוטה, כדי לטעום את טעמה המיוחד של ציפור 'הזמיר', ולפחות פעם אחת בחיים להנות כמו אנשים עשירים וחשובים... וכך התחילו העגלון ובת זוגתו לחסוך פרוטה לפרוטה, וכעבור שנים של עמל ויגיעה, הגיעו לסכום הנדרש.


העגלון חזר על אותו מסע מפרך ולאותה חנות, רכש גם הוא את ציפור 'הזמיר' והזדרז חזרה לביתו, אשתו מיהרה להסיק את התנור, תיבלה את הציפור, ולאחר שנראה שהמאכל מוכן, הגישה את 'מעדן המלכים' לבעלה. העגלון, כולו התרגשות, ניגש לאכול את המעדן, ובטעימה הראשונה, הקיא את נשמתו...


מבולבל וכועס רץ לטירת העשיר להתריס על ה'שקר הגדול', הסוחר העשיר שמע את כל הסיפור, ולא ידע אם לבכות או לצחוק, בעדינות ניסה לגלות לעגלון את טעותו, שהייחודיות של 'הזמיר' הוא קולה הערב והנדיר ולא טעם בשרה. כעסו של העגלון הומר לצער החמצה, ורק אז הבין שכל טרחתו ויגיעתו הרבה היו לריק ושהוא בעצם 'פיספס' את התכלית.

 

כל אדם צריך לברר לעצמו, כמובן על פי התורה הקדושה והחכמים - מהו היעד הסופי, תכלית הכל, והדרך אליה.


בעיקר בדורנו, רב הבלבול והספק היכן להשקיע את היגיעה ואת הזמן היקר של חיינו, ומאחר שזמננו בעולם הזה מוגבל, לא שייך שנעמול לשווא ליעדים מדומים, הרי 'אם בגבורות שמונים שנה'. על כן מדגיש הרמח"ל, מיד בתחילת ספרו 'מסילת ישרים':

"יסוד החסידות ושורש העבודה התמימה הוא שיתברר ויתאמת אצל האדם מה חובתו בעולמו ולמה צריך שישים מבטו ומגמתו בכל אשר הוא עמל כל ימי חייו".


דורנו מאופיין כדור 'עקבתא דמשיחא'. דור, שבירור האמת בו קשה שבעתיים מדורות קודמים. לדוגמא: באחת הנבואות המיוחסות לדורנו נאמר הפסוק "וַתְּהִי הָאֱמֶת נֶעְדֶּרֶת..." (ישעיה נט' טו').


מבארת הגמרא (סנהדרין צז'): "אמרי דבי רב (אמרו בבית מדרשו של רב), מלמד שנעשית עדרים עדרים, והולכת לה".

מפרש ה'אורח מישרים': אין להבין שלא תהיה אמת בעולם, אלא שיהיו בעולם הרבה כִּתּוֹת, שכל אחת תאמר, שרק אצלה האמת וכל השאר שקר, ולכן לא ידעו מהי אכן האמת (ועיין עוד ב'לקוטי הלכות', קריאת התורה, ו'-יח').


זאת ועוד, שאי אפשר להתעלם מפירוש רבינו חיים בן עטר זצוק"ל על התורה בספרו 'אור החיים' בדבריו המפורסמים על דורות הגאולה, ועל המציאות של חמישים שערי טומאה, מציאות של הסתר וטומאה שמעולם לא היתה, ואפילו בגלות מצרים שהיתה טומאה נוראה, לא עברו ישראל את שער הארבעים ותשעה. וכך לשונו. "כי עיקר הגלות הוא לברר הניצוצות שנטמעו בחמישים שערי טומאה..." (שמות ג, ח).


המציאות היום מאופיינת בהתגשמות נבואת 'קיבוץ הגלויות' - קיבוץ 'הזרמים' השונים ביהדות, קיבוץ העדות השונות מכל קצוות תבל, ובמרכזה תנועת התשובה ההמונית, ומיעוט ההדרכה.


קרא עוד  
הנתיב

הנתיב


כדי להינצל מתעתועי כח המדמה ומה'זקנה' בעבודת ה' בחרתי לי 'נתיב' ודרך בעבודת ה' המתאימה לדורנו, המתבססת על אדם גדול לכל הדעות, בעל כתפיים רחבות להישען עליו - הרב אליהו אליעזר דסלר זצ"ל, שהיה בקי גדול בפרד"ס התורה, ומקובל על כל הזרמים השונים, והיה מגדולי ה'משגיחים' של ישיבת פוניבז' המפורסמת.


השקפתו הטהורה והייחודית מובאת במאמרים רבים, ובפרט במאמר המובא ב'מכתב מאליהו' (חלק ה' עמ' 35-39), המאמר מתאר באופן כללי את היתרונות והחסרונות שבכל אחת מהדרכים העיקריות היום בעבודת ה', הדרך הליטאית - בעלי המוסר, והדרך החסידית, ולאחר הגדרת שתי השיטות בצורה כֵּנָה ואמִתית הגיע למסקנה ברורה:


 "...לעידן של היום לא נשארה כמעט, אלא דרך אחת, לקחת כל מה שיכול לעזור ליהדות, החכמה של החסידות ומוסר (עולם הליטאי) ביחד...[1] הלוואי וישפיעו ביאורים והארות גדולים, הלוואי שיפתחו בנו הערצה והכרה לתורה הקדושה. הלוואי שהתעוררות המוסר יביא היום לקצת התלהבות חסידית. והלוואי שההתלהבות תתאמץ בקצת חשבון נפש. הלוואי שע"י כל אלה ביחד נזכה לעלות ברוחניות ולהחזיק מעמד כבני תורה ביהדות מחוזקת, יסייענו ה' יתברך לזה" עכ"ל.

[1] 'חסידות' מצד החסד ו'מוסר' מצד הגבורה (מכתב מאליהו ה' 215). וידוע שתפארת ממזגת אותן יחד ליצור שלמות.

מבואר שם בדברי הרב, שכל אחת מ'השיטות' במקורה ובשורשה - אמת, ודרכה היה אפשר להגיע ל'תכלית' לרוב ככל העם, אלא שבדורנו, דור ש'ירידת הדורות' ניכרת בו במיוחד, כמעט ואין מנוס, אלא לשלב בצורה חכמה בין השיטות ולקבל השלמה אחת מרעותה, בין מיחידים ובין מהזרמים והקהילות השונות.


למעשה, זה מה שעשה הרב דסלר זצ"ל, הוא יצר מיזוג חדש לחלוטין בין תורת המוסר ל'אש החסידות'... ('מחנך לדורות' ב' 199).


מספר חתנו של הרב דסלר זצ"ל[2]: "...שם פגשתי (את) הגאון רבי גדליה הערץ זצ"ל, והוא סיפר לי שמר (שכבוד) חמי (הרב דסלר זצ"ל) היה בדעתו לייסד בלונדון ישיבה על דרך "בית מדרש העליון" - מזיגה, 'לומדות' עם חסידות (דהיינו שילוב ומיזוג חסידות עם הדרך הליטאית), והמדובר היה כי הוא, רבי גדליה הערץ זצ"ל יהיה הראש ישיבה... ולא איסתעיא מילתא, כי מר חמי נפטר לבית עולמו פתאום...

ובאמת כל ספרי גדולי החסידים הראשונים הם פירושים לספר עץ חיים... וכל הספרים האלו היה מורי וחמי בקי בהם ובמשנתם, והוסיף עליהם ביאור אחר ביאור, בסוד כוחות הנפש ומדותיו... עניין ה"מיזוג", היה בנפשו עד כדי כך שנקרא לאסיפה שהשתתפו בה בעיקר משגיחים בעלי מוסר, זקנים מהדור הישן וטענו לפניו על כך שלקח לו דרך חדשה שהיתה ניכרת בשיחותיו, ובקשו ממנו שיחזור למהלך המקובל בישיבות, והשיב להם שאי אפשר, שזו היא דרכו: 'היהפוך כושי עורו'?!"

[2] הרב יהושע גלדצהלר זצ"ל בספרו 'קדשי יהושע' חלק ה' 'אחרית דבר' מעמ' א'תשנ.:

בדורנו סדרת הספרים "מכתב מאליהו" מאוד נחשבת בעולם הישיבות ובין האברכים, וגדולי המשגיחים וכן גדולי הדור נִמְנִים מתלמידיו.


על כן העצה היעוצה לדורנו להגיע לעבודה פנימית והרגשת ה' היא, ללמוד ולקבל מכל זרם אמִתי ביהדות את תחום 'התמחותו', להתעלות ולהתחזק על ידו[3].

[3] ידוע שבדורנו "בטלו אנשי אשכולות", וכמעט מן הנמנע לקבל הכל מרב אחד, למרות זאת, חובה היא שבמרכז חייו יעמוד רב אחד בלבד, להדרכה פרטנית ואישית, בבחינת עשה לך רב...

וכך גם התבטא הרב הצדיק שריה דבליצקי זצ"ל (פאר יעקב עמ' שטו): "...כי הנה כבר הרבה מאות שנים, ואולי משעת חורבן הבית, שעם ישראל נפרד לְכִתּוֹת ופלגים בתורה ועבודה, לא ראי זה כראי זה, ולא ראי זה כראי זה, הצד השווה שבהן, שכולם אהובים, ברורים וקדושים ורוצים להגיע למעלות השלימות ולהתקרב ליוצר כל. ומי שרוצה וחפץ באמת להיות עבד ה' האמִתי בתכלית השלימות, צריך לנקוט בשיטה לקבל על עצמו, עד כמה שבאפשרותו, את הדברים הטובים והמועילים שנמצאים בכל כִּתָּה ובכל זרם וזרם של עבדי ה'. אם ינקוט בשיטה זו ממילא לא תהיינה לו שום קושיות ותמיהות על אף אחד, ודבר זה יסיר ממנו גם את השנאה והסלידה החבויה במעמקי הלב, כידוע, לַכִּתָּה ולזרם האחר. בזמננו כמעט שאי אפשר לו לאדם המשתוקק לעלות בדרך העולה בית אל, אלא לנקוט בשיטה זו, ואז יוכל לקוות שבהגיעו בעזרת ה' לבן מאה לא יהיה כבן עשרים במעמדו הרוחני בכל הפרטים".

 

עובד ה' אמִתי, צריך להתאמץ לחפש את ה'מומחה' הגדול בכל תחום ותחום, וכמובן 'מומחה' שהרשים אותו, כמאמר הגמרא (מועד קטן יז.): "א"ר יוחנן מאי דכתיב: (מלאכי ב' ז') "כִּי שִׂפְתֵי כהֵן יִשְׁמְרוּ דַעַת וְתוֹרָה יְבַקְשׁוּ מִפִּיהוּ כִּי מַלְאַךְ ה' צְבָאוֹת הוּא", אם דומה הרב למלאך ה', יבקשו תורה מפיו, ואם לאו - אל יבקשו תורה מפיו", כיון שזוכה לבחינת הדעת שהוא על ידי חיבור מֹחַ ולב כמו שנאמר (משלי ב', י'): " כִּי תָבוֹא חָכְמָה בְלִבֶּךָ וְדַעַת לְנַפְשְׁךָ יִנְעָם" אז ותורה יבקשו מפיהו שדבריו נכנסין ללב השומע (ר' צדוק הכהן מלובלין - פרי צדיק פרשת שמות). כלומר רב ש'תּוֹכוֹ כְּבָרוֹ', ודברי התורה היוצאים מפיו הם בבחינת 'דברים היוצאים מן הלב נכנסים אל הלב'. מפיו נוכל לקבל 'הדרכה מקצועית', בבחינת ה'מומחה', אם בתפילה, הלכה, חסידות, מוסר, חכמת האמת וכו'.


היום, בחסדי ה', הלימוד וההדרכה מכל סוגי 'המומחים' מאוד זמין ומצוי, אם בדרך הרצאות, שיעורים מפי הרבנים עצמם, ספרים שהוציאו לאור או הקלטות משיעורים שלימדו וכד'.


אשר על כן חיבור זה מבוסס ברובו על דברי הרב דסלר זצ"ל, הממזג והמאחד הגדול, וכן על 'קונטרס החסד' המפורסם שלו, בצורתו הפנימית והמורחבת, המלוקט מכל חלקי סדרת הספרים של 'מכתב מאליהו', ועוד עצות מכתביו באותו עניין, וכן מצדיקי הדורות המבארים ומרחיבים את אותם העניינים[4], ו'נקבל האמת ממי שאמרה' (שמונה פרקים לרמב"ם, הקדמה).

[4] בפרט בעל 'הסולם' זצ"ל, שהיה היחיד שביאר את היסודות שעליהם דיבר הרב דסלר זצ"ל בביאור פנימי השווה לכל נפש, ובפרט לאחר שהרב דסלר עצמו התבסס על ביאוריו  (עיין לקמן בנושא 'הנברא' ובהערות שם).

מספר כללים למעיין בספר זה: ראשית, הדרך הנכונה היא, ללמוד את הדברים במתינות, בהבנה ובעיון כולל ההערות בסוגריים ובשולי הדף, שאם לא כן - חלק מהנושאים יישארו מעורפלים ולא יבואו לידי מעשה. לכן כדאי ואף רצוי, לחזור מספר פעמים על הדברים, וחשוב מאוד לא 'להירתע' ממושגים כלליים השייכים לפנימיות התורה שנלקטו בעיקר מספרי 'הקדמות', ומאוד רצוי להתאמץ להבין, משום שהתועלת מרובה.

והחשוב מכל, להתפלל תדיר על אותו לימוד, לפני ואחרי, לצורך הבנתו והפנמתו למעשה, כי זה העיקר.


יהי רצון שיתברכו הדברים בלב המעיינים לחדש מתוך הדברים חידושים אחרים להבין דבר מתוך דבר, בבחינת דברי תורה 'פרין ורבין'.



קרא עוד  
'התכלית' - הגדרתה

'התכלית' - הגדרתה


חשוב לדעת שמשלב זה של הגדרת 'התכלית' עד סוף הספר הלימוד יהיה בצורה הדרגתית בבניין העבודה 'השלמה', אריח על גבי לבנה, כל אדם לפי ערכו ומדרגתו יְלַקֵּט ידיעות, חיזוקים ועצות, אשר המטרה העיקרית היא לשאוף ולהתקדם לכיוון התכלית', וממילא יעלמו כל הרגשות היבשות ו'תופעות לוואי' של קיום תורה מצוות באופן חיצוני ורדוד, ויתחזק אצלנו עניין הרגשת ה' וחֲוָיָת ההשגחה בכל רגע נתון. וכל זאת בתנאי שהלימוד יהיה בעיון, מלווה בתפילה, התבוננות וחזרות, עד שיהיו הדברים כמונחים בקופסה. יהי רצון שה' יהיה בעזרינו.


לצורך הגדרת 'התכלית' נפתח בדבריו המפורסמים של הרמח"ל הקדוש מספרו 'מסילת ישרים': "יסוד החסידות ושורש העבודה התמימה הוא, שיתברר ויתאמת אצל האדם מה חובתו בעולמו ולמה צריך שישים מבטו ומגמתו בכל אשר הוא עמל כל ימי חייו. והנה מה שהורונו חכמינו ז"ל הוא, שהאדם לא נברא אלא להתענג על ה' ולהנות מזיו שכינתו שזהו התענוג האמִתי והעידון הגדול מכל העידונים שיכולים להימצא... וכשתסתכל בדבר תראה כי השלמות האמִתי הוא רק הדביקות בו יתברך... כי רק זה הוא הטוב. וכל זולת זה שיחשבוהו בני האדם לטוב, אינו, אלא הבל ושווא נתעה. אמנם לכשיזכה האדם לטובה הזאת, ראוי שיעמול ראשונה וישתדל ביגיעו לקנותה, והיינו שישתדל לְהִדַּבֵּק בו יתברך בכח מעשים, שתולדתם זה העניין, והם הם המצוות".

 

ומוסיף בספרו 'דעת תבונות': "כי האל יתברך שמו הוא תכלית הטוב ודאי. ואמנם, מחוק הטוב הוא להטיב, וזה הוא מה שרצה הוא יתברך שמו - לברוא נבראים כדי שיוכל להטיב להם, כי אם אין מקבל הטוב אין הטבה. ואמנם, כדי שתהיה ההטבה הטבה שלמה, ידע בחכמתו הנשגבה שראוי שיהיו המקבלים אותה מקבלים אותה ביגיע כפם, כי אז יהיו הם בעלי הטוב ההוא, ולא ישאר להם בושת פנים בקבלם הטוב, כמי שמקבל צדקה מאחר. ועל זה אמרו (ירושלמי ערלה פרק א, הלכה ג): "מאן דאכיל דלאו דיליה בהית לאסתכולי באפיה (מי שאוכל מדבר שאינו שלו - ממתנת חינם, מתבייש)".


ובספרו 'דרך השם' (א' ב') כתב: "הנה התכלית בבריאה היה להיטיב מטובו יתברך לזולתו... ועל כן בהיות חפצו יתברך להיטיב לזולתו, לא יספיק לו בהיותו מיטיב קצת טוב, אלא מיטיב תכלית הטוב שאפשר לברואים שיקבלו. ובהיותו הוא לבדו יתברך הטוב האמִתי, לא יסתפק חפצו הטוב אלא בהיותו מְּהַנֶּה לזולתו בטוב ההוא עצמו שהוא בו יתברך מצד עצמו... על כן גזרה חכמתו שמציאות ההטבה האמִתית הזאת יהיה במה שינתן מקום לברואים לשיתדבקו בו יתברך... ותהיה ראויה לידבק בו ולהנות בטובו... הנה ע"י קנותה השלמות לה, נמצאת מתדבקת והולכת בו, עד שסוף (לבסוף) קנותה השלמות, והימצאה מתדבקת בו, יהיה הכל עניין אחד".


"והנה שורש כל ענין העבודה הוא, היות האדם פונה תמיד לבוראו. והוא שידע ויבין שהוא לא נברא אלא להיות מִתְדבק בבוראו, ולא הושם בזה העולם אלא להיות כובש את יצרו ומשעבד עצמו לבוראו בכח השכל, היפך תאוות החומר ונטייתו, ויהיה מנהיג את כל פעולותיו להשגת התכלית הזה ולא יטה ממנו" ('דרך השם' א' ד').

ובלשונו של האר"י הקדוש: "כשעלה ברצונו יתברך שמו לברוא את העולם כדי להיטיב לברואיו ויכירו גדולתו ויזכו להיות מרכבה למעלה לְהִדַּבֵּק בו יתברך..." (שער הכללים פרק א).


נמצא, שתכלית האדם להגיע לדבקות בו יתברך, וזאת ע"י תורה ומצוות, ובכך יוכל הבורא יתברך להיטיב הטבה שלמה לנבראיו כרצונו - ללא בושת הנברא, כי הדבקות בו יתברך היא עצם ההטבה השלמה.

 

לאור הגדרת ה'תכלית', אומר הזוהר הקדוש (זוהר חדש בראשית כב ע"ב):

"...ראה כמה יש לו לאדם להרהר ולדקדק בְּלִבּוֹ בכל יום ויום, ולפשפש במעשיו ולדקדק בכל ענייניו, ויהרהר בְּלִבּוֹ שלא בְּרָאוֹ הקדוש ברוך הוא ונתן בו נשמה עליונה ומעלה על שאר בריותיו, אלא להרהר בעבודתו, ולהדבק בו, ולא ילך אחר ההבל".

 

מוסיף רבי נתן ב'לקוטי הלכות' (שבת הלכה ו, אות ה): "...כי כל אדם שבעולם יכול לבטל עצמו ולזכור בהתכלית, שהוא להכלל (בדבקות) באור האין סוף יתברך... כל ישראל מאמינים (בפנימיותם) שזה עיקר תכליתם ותקוותם לנצח, וכל אחד כפי מה שהוא, בכל מה שעובר עליו, יכול לבטל עצמו בתוך כל הבלבולים והטרדות... ויזכה לעשות כל עסקיו בשביל התכלית...".


קרא עוד